PROGRAM  PROFILAKTYCZNY

 

SZKOŁY PODSTAWOWEJ W IZBISKACH

2016/2017

 

 

 

 

 

             

 

Program opiera się na założeniu , że efektywną formą profilaktyki jest uczenie dzieci myślenia w perspektywie zdrowego życia , dobrego funkcjonowania w sferze fizycznej , psychicznej i społecznej .Realizacji założeń tego programu mają służyć działania szkoły i oddziaływania nauczycieli skierowane na promocję zdrowego stylu życia , dostarczania uczniom specyficznych informacji dotyczących mechanizmów uzależnienia oraz ogólnych umiejętności służących lepszemu radzeniu sobie z problemami życiowymi , emocjonalnymi i społecznymi .

 

 

 

 

 

 

 

 

Program  Profilaktyczny  zatwierdziła  Rada  Rodziców  w  porozumieniu  z  Radą   Pedagogiczną   uchwałą  z  dnia   26  września  2016r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAGADNIENIA

 

ZADANIA

 

PROPONOWANE METODY REALIZACJI

 

        

 

           I

Zachowania w sytuacjach wypadkowych

 

 

 

 

 

 

1.Uświadamianie skutków zdrowotnych niebezpiecznych i brawurowych zachowań na przerwach , w szatniach , na obiekcie sportowym , boisku oraz na wycieczkach

2.Zapobieganie panice i zachowaniom histerycznym

3.Powiadamianie o wypadkach osób kompetentnych

4.Nabywanie umiejętności zachowania się w przypadkach kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi np.: petardy , niewybuchy , substancje toksyczne

 

 

 

 

 

 

1.Pogadanki

2.Apele porządkowe

3.Zapoznanie z regulaminami obowiązującymi na terenie szkoły

4.Wykonanie plakatów obrazujących skutki niebezpiecznych zachowań

5.Prace plastyczne

6.Spotkania z przedstawicielami policji , straży pożarnej , pielęgniarką szkolną

7.Ćwiczenia w rozpoznawaniu sygnałów alarmowych i próbna ewakuacja

8.Poznawanie dróg ewakuacji na terenie szkoły

9.Omawianie prawdziwych sytuacji kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi ( skutki , następstwa , sposób postępowania )

10.Tworzenie wypowiedzi pisemnych

11.Pogadanki w okresie największego zainteresowania młodzieży artykułami pirotechnicznymi ( Święta Bożego Narodzenia , Nowy Rok )

 

 

1. Przeciwdziałanie  zarażeniu  się  dzieci

i  młodzieży  wirusem  ptasiej  grypy

1.Poinformowanie  wszystkich uczniów o  zaleceniach Głównego

Inspektora Sanitarnego.

2.Zapoznanie  uczniów na zajęciach dydaktyczno-wychowawczych

z następującymi  zagadnieniami:

-Co to jest  ptasia  grypa?

-Jak  można  zarazić się  ptasią  grupą?

-Jak  leczyć  ptasią  grypę?

-Szczepionka na ptasią  grypę.

3. Zorganizowanie  spotkania informacyjnego z rodzicami uczniów.

 

 

 

   

 

     II

 

Higiena

1.Wdrażanie zasad dbałości o higienę

.Kształtowanie postaw związanych z ochroną środowiska

3.Podejmowanie działań dla ochrony i poszanowania zdrowia własnego i innych – negatywny wpływ alkoholu tytoniu , narkotyków , hałasu

4.Dostarczanie pozytywnych wzorów spędzania czasu wolnego

5.Ukazywanie wpływu reklam i środków masowego przekazu na zachowania młodych ludzi

1.Uczenie i przypominanie prawidłowej postawy w czasie nauki i zabawy

2.Spotkania ze stomatologiem i pielęgniarką szkolną

3.Pogadanki na temat utrzymywania czystości w toaletach i na korytarzach.

4.Przyrządzanie i spożywanie posiłków

5.Plakaty i konkursy , wierszyki , rymowanki

6.Wędrówki piesze , gry i zabawy ruchowe , zajęcia terenowe

7.Gimnastyka korekcyjna

8.Ćwiczenia umiejętności zaplanowania i przygotowania posiłków

9.Udział w akcjach “ Dzień Ziemi ” , “ Sprzątanie świata ”

10.Dokarmianie ptaków

11.Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie

12.Wycieczki ekologiczne

13.Organizowanie konkursów plastycznych , muzycznych , odgrywanie scenek dramowych

14.Zdobywanie funduszy na działania profilaktyki antyalkoholowej

15.Organizowanie uroczystości i zabaw okolicznościowych

16.Celebrowanie urodzin i rocznic

17.Ćwiczenie umiejętności planowania czasu

18.Organizowanie wyjazdów integracyjnych w obrębie klasy z udziałem rodziców

19.Koła zainteresowań , zajęcia w ramach “ Otwartej szkoły ” , Dzień Sportu

20.Wyjścia do teatrów , kin , wycieczki klasowe

21.Udział w przedstawieniach teatralnych i muzycznych na terenie szkoły

22.Działalność biblioteki i czytelni

23.Pogadanki ukazujące mechanizm działania reklamy

24.Przegląd i ćwiczenie umiejętności doboru czasopism i programów telewizyjnych

 

 

    III

 

Agresja

1.Poszukiwanie sposobów rozładowywania napięć : zdrowych , przynoszących ulgę , dopuszczalnych społecznie

2.Uczenie konstruktywnego rozwiązywania konfliktów , negocjowania , przepraszania i przebaczania

3.Zapobieganie przyzwalaniu na zachowania nieakceptowane społecznie , agresywne i dewastujące otoczenie

4.Rozwijanie wrażliwości na cierpienie zwierząt

1.Organizowanie warsztatów , pogadanek i zajęć dramowych

2.Uczenie technik relaksacyjnych

3.Ukazywanie prostych sposobów bezpiecznego rozładowywania napięć

4.Organizowanie zabaw z zachowaniami grzecznościowymi , odgrywanie scenek

5.Trening poprawnej komunikacji

6.Promowanie zasad uczciwego , sprawiedliwego i honorowego postępowania

7.Przedstawianie uczniów wykazujących się postawą odwagi społecznej na apelach , w gazetce

8.Omawianie przypadków zachowań agresywnych , dyskusja na temat sposobów reagowania na nie

9.Uczenie poprzez przykłady właściwego rozumienia solidarności grupowej

10.Akcje samorządu szkolnego promujące właściwy stosunek do zwierząt

11.Projekcje filmów i analiza lektur ukazujących pozytywne relacje człowieka i zwierzęcia

 






 

 

 

 

 

     

 

 

      IV

 

Uspołecznienie

1.Uczenie współdziałania w grupie rówieśniczej z nastawieniem na szacunek dla różnic między ludźmi

2.Dostrzeganie osób niepełnosprawnych , podeszłych wiekiem , samotnych i ich potrzeb

3.Dostarczanie pozytywnych wzorców organizowania zabaw szkolnych

4.Wspieranie prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego , w tym koleżeństwa i przyjaźni

5.Stwarzanie okazji do przeżycia sukcesu , pozbycia się wstydu i poczucia własnej nieatrakcyjności

1.Zabawy i spotkania integrujące zespoły uczniów

2.Prezentowanie zainteresowań

3.Stwarzanie sytuacji do prezentowania swojego wizerunku ( hobby , zainteresowania , pasje )

4.Uroczystości klasowe np.: Dzień Babci i Dziadka

5.Lekcje okazjonalne z udziałem osób starszych , prezentujących doświadczenia zawodowe i osobiste

6.Właściwy dobór repertuaru muzyczno – tanecznego

7.Dostosowanie głośności do wymogów zdrowotnych

8.Organizacja konkursów w trakcie zabaw tanecznych

9.Przygotowanie poczęstunków w salach lekcyjnych

10.Wspólny udział klas w wycieczkach szkolnych

11.Tworzenie zespołów międzyklasowych i wewnątrzklasowych

12.Organizowanie pomocy koleżeńskiej

13.Organizowanie wystaw i prezentacji dotyczących własnych zainteresowań i pasji

14.Konkursy szkolne  i zawody sportowe

15.Warsztaty dla uczniów mających trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       V

 

Rodzina

 

 

1.Integrowanie wychowawczych działań szkoły i rodziny

2.Pomoc rodzinie w sytuacjach losowych , problemach materialnych, wychowawczych i społecznych

3. Ochrona praw dziecka w sytuacjach niewydolności rodziny

 

1.Zebrania rodziców z udziałem dzieci

2.Konsultacje indywidualne

3.Konsultowanie planów wychowawczych z rodzicami

4.Udział rodziców w wycieczkach , imprezach okazjonalnych i ich organizowaniu

5.Współpraca z instytucjami wspomagającymi rodzinę ( Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej ,  Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna , Policja Państwowa )

6.Kontakty rodziców z wychowawcą klasy

7.Zapomogi dla uczniów

8.Dożywianie dzieci

9.Badanie środowiska rodzinnego uczniów

10.Współpraca z instytucjami wspomagającymi rodziny niewydolne wychowawczo

11.Wskazywanie dróg uzyskania pomocy w sytuacjach dysfunkcjonalności środowiska rodzinnego ( np.: alkoholizm i narkomania , przemoc , zaniedbanie , przestępczość )

 

  STRONA   GŁÓWNA