PROGRAM PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W IZBISKACH
2016/2017
Program opiera się na założeniu , że efektywną formą profilaktyki jest uczenie dzieci myślenia w perspektywie zdrowego życia , dobrego funkcjonowania w sferze fizycznej , psychicznej i społecznej .Realizacji założeń tego programu mają służyć działania szkoły i oddziaływania nauczycieli skierowane na promocję zdrowego stylu życia , dostarczania uczniom specyficznych informacji dotyczących mechanizmów uzależnienia oraz ogólnych umiejętności służących lepszemu radzeniu sobie z problemami życiowymi , emocjonalnymi i społecznymi .
Program Profilaktyczny zatwierdziła Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwałą z dnia 26 września 2016r.
|
ZAGADNIENIA |
ZADANIA |
PROPONOWANE
METODY REALIZACJI |
|
|
I Zachowania w
sytuacjach wypadkowych |
1.Uświadamianie skutków zdrowotnych niebezpiecznych i brawurowych zachowań na przerwach , w szatniach , na obiekcie sportowym , boisku oraz na wycieczkach 2.Zapobieganie panice i zachowaniom histerycznym 3.Powiadamianie o wypadkach osób kompetentnych 4.Nabywanie umiejętności zachowania się w przypadkach kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi np.: petardy , niewybuchy , substancje toksyczne |
1.Pogadanki 2.Apele porządkowe 3.Zapoznanie z regulaminami obowiązującymi na terenie szkoły 4.Wykonanie plakatów obrazujących skutki niebezpiecznych zachowań 5.Prace plastyczne 6.Spotkania z przedstawicielami policji , straży pożarnej , pielęgniarką szkolną 7.Ćwiczenia w rozpoznawaniu sygnałów alarmowych i próbna ewakuacja 8.Poznawanie dróg ewakuacji na terenie szkoły 9.Omawianie prawdziwych sytuacji kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi ( skutki , następstwa , sposób postępowania ) 10.Tworzenie wypowiedzi pisemnych 11.Pogadanki w okresie największego zainteresowania młodzieży artykułami pirotechnicznymi ( Święta Bożego Narodzenia , Nowy Rok ) |
|
|
1. Przeciwdziałanie zarażeniu się dzieci i młodzieży wirusem ptasiej grypy |
1.Poinformowanie wszystkich uczniów o zaleceniach Głównego Inspektora Sanitarnego. 2.Zapoznanie uczniów na zajęciach dydaktyczno-wychowawczych z następującymi zagadnieniami: -Co to jest ptasia grypa? -Jak można zarazić się ptasią grupą? -Jak leczyć ptasią grypę? -Szczepionka na ptasią grypę. 3. Zorganizowanie spotkania informacyjnego z rodzicami uczniów. |
||
II Higiena |
1.Wdrażanie zasad dbałości o higienę .Kształtowanie postaw związanych z ochroną środowiska 3.Podejmowanie działań dla ochrony i poszanowania zdrowia własnego i innych – negatywny wpływ alkoholu tytoniu , narkotyków , hałasu 4.Dostarczanie pozytywnych wzorów spędzania czasu wolnego 5.Ukazywanie wpływu reklam i środków masowego przekazu na zachowania młodych ludzi |
1.Uczenie i przypominanie prawidłowej postawy w czasie nauki i zabawy 2.Spotkania ze stomatologiem i pielęgniarką szkolną 3.Pogadanki na temat utrzymywania czystości w toaletach i na korytarzach. 4.Przyrządzanie i spożywanie posiłków 5.Plakaty i konkursy , wierszyki , rymowanki 6.Wędrówki piesze , gry i zabawy ruchowe , zajęcia terenowe 7.Gimnastyka korekcyjna 8.Ćwiczenia umiejętności zaplanowania i przygotowania posiłków 9.Udział w akcjach “ Dzień Ziemi ” , “ Sprzątanie świata ” 10.Dokarmianie ptaków 11.Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie 12.Wycieczki ekologiczne 13.Organizowanie konkursów plastycznych , muzycznych , odgrywanie scenek dramowych 14.Zdobywanie funduszy na działania profilaktyki antyalkoholowej 15.Organizowanie uroczystości i zabaw okolicznościowych 16.Celebrowanie urodzin i rocznic 17.Ćwiczenie umiejętności planowania czasu 18.Organizowanie wyjazdów integracyjnych w obrębie klasy z udziałem rodziców 19.Koła zainteresowań , zajęcia w ramach “ Otwartej szkoły ” , Dzień Sportu 20.Wyjścia do teatrów , kin , wycieczki klasowe 21.Udział w przedstawieniach teatralnych i muzycznych na terenie szkoły 22.Działalność biblioteki i czytelni 23.Pogadanki ukazujące mechanizm działania reklamy 24.Przegląd i ćwiczenie umiejętności doboru czasopism i programów telewizyjnych |
||
III Agresja |
1.Poszukiwanie sposobów rozładowywania napięć : zdrowych , przynoszących ulgę , dopuszczalnych społecznie 2.Uczenie konstruktywnego rozwiązywania konfliktów , negocjowania , przepraszania i przebaczania 3.Zapobieganie przyzwalaniu na zachowania nieakceptowane społecznie , agresywne i dewastujące otoczenie 4.Rozwijanie wrażliwości na cierpienie zwierząt |
1.Organizowanie warsztatów , pogadanek i zajęć dramowych 2.Uczenie technik relaksacyjnych 3.Ukazywanie prostych sposobów bezpiecznego rozładowywania napięć 4.Organizowanie zabaw z zachowaniami grzecznościowymi , odgrywanie scenek 5.Trening poprawnej komunikacji 6.Promowanie zasad uczciwego , sprawiedliwego i honorowego postępowania 7.Przedstawianie uczniów wykazujących się postawą odwagi społecznej na apelach , w gazetce 8.Omawianie przypadków zachowań agresywnych , dyskusja na temat sposobów reagowania na nie 9.Uczenie poprzez przykłady właściwego rozumienia solidarności grupowej 10.Akcje samorządu szkolnego promujące właściwy stosunek do zwierząt 11.Projekcje filmów i analiza lektur ukazujących pozytywne relacje człowieka i zwierzęcia |
|
|
IV Uspołecznienie |
1.Uczenie współdziałania w grupie rówieśniczej z nastawieniem na szacunek dla różnic między ludźmi 2.Dostrzeganie osób niepełnosprawnych , podeszłych wiekiem , samotnych i ich potrzeb 3.Dostarczanie pozytywnych wzorców organizowania zabaw szkolnych 4.Wspieranie prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego , w tym koleżeństwa i przyjaźni 5.Stwarzanie okazji do przeżycia sukcesu , pozbycia się wstydu i poczucia własnej nieatrakcyjności |
1.Zabawy i spotkania integrujące zespoły uczniów 2.Prezentowanie zainteresowań 3.Stwarzanie sytuacji do prezentowania swojego wizerunku ( hobby , zainteresowania , pasje ) 4.Uroczystości klasowe np.: Dzień Babci i Dziadka 5.Lekcje okazjonalne z udziałem osób starszych , prezentujących doświadczenia zawodowe i osobiste 6.Właściwy dobór repertuaru muzyczno – tanecznego 7.Dostosowanie głośności do wymogów zdrowotnych 8.Organizacja konkursów w trakcie zabaw tanecznych 9.Przygotowanie poczęstunków w salach lekcyjnych 10.Wspólny udział klas w wycieczkach szkolnych 11.Tworzenie zespołów międzyklasowych i wewnątrzklasowych 12.Organizowanie pomocy koleżeńskiej 13.Organizowanie wystaw i prezentacji dotyczących własnych zainteresowań i pasji 14.Konkursy szkolne i zawody sportowe 15.Warsztaty dla uczniów mających trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami |
V Rodzina |
1.Integrowanie wychowawczych działań szkoły i rodziny 2.Pomoc rodzinie w sytuacjach losowych , problemach materialnych, wychowawczych i społecznych 3. Ochrona praw dziecka w sytuacjach niewydolności rodziny |
1.Zebrania rodziców z udziałem dzieci 2.Konsultacje indywidualne 3.Konsultowanie planów wychowawczych z rodzicami 4.Udział rodziców w wycieczkach , imprezach okazjonalnych i ich organizowaniu 5.Współpraca z instytucjami wspomagającymi rodzinę ( Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej , Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna , Policja Państwowa ) 6.Kontakty rodziców z wychowawcą klasy 7.Zapomogi dla uczniów 8.Dożywianie dzieci 9.Badanie środowiska rodzinnego uczniów 10.Współpraca z instytucjami wspomagającymi rodziny niewydolne wychowawczo 11.Wskazywanie dróg uzyskania pomocy w sytuacjach dysfunkcjonalności środowiska rodzinnego ( np.: alkoholizm i narkomania , przemoc , zaniedbanie , przestępczość ) |